xrysopoulos

ΡΟΗ 24/7:

Η αγωνία του ΑΠΘ για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

authprconfaei 1 85

Ομόφωνο ψήφισμα από τη Σύγκλητο

Τα μεγάλα προβλήματα που αναμένεται να δημιουργηθούν με την ψήφιση του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» ανέλυσαν σε έκτακτη Συνέντευξη Τύπου, ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, ο Αντιπρύτανης Ανθρώπινων Πόρων, Καθηγητής Γεώργιος Δέλλιος, και οι Κοσμήτορες της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, της Νομικής Σχολής, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου–Καστανίδου, της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, της Σχολής Επιστημών Υγείας, Καθηγητής Θεόδωρος Δαρδαβέσης, και της Φιλοσοφικής Σχολής, Καθηγητής Δημήτριος Μαυροσκούφης.

Την έντονη ανησυχία του εξέφρασε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, για τις επιπτώσεις που θα έχει στη λειτουργία του Αριστοτελείου ο νέος νόμος για την Παιδεία, που ψηφίστηκε από την Ελληνική Βουλή. Πιο συγκεκριμένα, ο Πρύτανης του ΑΠΘ εξήγησε ότι ο νέος νόμος αποτελεί μία στρατηγική ήττα της αριστείας και του αυτοδιοίκητου του ελληνικού Πανεπιστημίου. Στην ουσία το πολυνομοσχέδιο πανεπιστημιοποιεί με συνοπτικές διαδικασίες δεκάδες τμήματα της χώρας, καθώς καταργεί την τεχνική εκπαίδευση.

Εξέφρασε ωστόσο τη μεγάλη του αγωνία για τις μετεγγραφές. «Αν δεν αλλάξει το σύστημα των μετεγγραφών, το ΑΠΘ από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα πλημμυρίσει φοιτητές. Η κατάσταση δεν θα είναι διαχειρίσιμη. Δεν μπορεί να εισάγονται 150 φοιτητές σε μία Σχολή περιφερειακού Πανεπιστημίου και οι 120 να φεύγουν με μετεγγραφή στη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα», υπογράμμισε ο Πρύτανης του ΑΠΘ. Μάλιστα, ζήτησε να αλλάξει το σύστημα μετεγγραφών «έτσι ώστε να μπορούμε να δεχόμαστε ένα λογικό ποσοστό 5 έως 10 %, επί των εισακτέων όπως ήταν τα παλαιότερα χρόνια».

Η Κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου–Καστανίδου, εξέφρασε τη λύπη της για την πιθανή λειτουργία μιας νέας Νομικής Σχολής στην Πάτρα χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ποιότητας. «Κάθε νέο τμήμα που δημιουργείται στο Πανεπιστήμιο Πατρών έχει 8 θέσεις διδακτικού προσωπικού. Δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει μία Νομική Σχολή με 8 θέσεις, όταν η Νομική του ΑΠΘ έχει 80 μέλη ΔΕΠ και η Νομική του ΕΚΠΑ περισσότερα», πρόσθεσε με έμφαση.

Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, αναφέρθηκε στα 20 νέα τμήματα που δημιουργούνται στον χώρο των Πολυτεχνικών Σχολών: 8 στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, 2 στο Δυτικής Μακεδονίας, 6 στο νέο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στην Κρήτη και 4 στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. «Αυτά τα νέα τμήματα είναι σε κορεσμένες ειδικότητες και δημιουργούν μία πίεση στα υπάρχοντα Πανεπιστήμια, που είναι υποστελεχωμένα. Δεν δημιουργείται, για παράδειγμα, Τμήμα Βιοϊατρικής Μηχανικής που δεν υπάρχει στην Ελλάδα και το έχει ζητήσει το Αριστοτέλειο», εξήγησε.

Στη συνέχεια, ο Κοσμήτορας της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, στάθηκε στις δυσμενείς συνέπειες που θα έχει για την ελληνική κοινωνία η δημιουργία τόσων νέων σχολών στον χώρο των γεωτεχνικών επιστημών, καθώς ήδη το επάγγελμα των γεωτεχνικών μαστίζεται από ανεργία. Όπως είπε, «ιδρύονται 14 νέα τμήματα. Οι περίπου 6.000 επιπλέον πτυχιούχοι που θα προκύπτουν ετησίως επιβαρύνουν την υφιστάμενη κατάσταση. Συνεπώς, οι όποιες ανησυχίες αφορούν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας».

Για απουσία μελέτης σκοπιμότητας και οικονομοτεχνικής μελέτης στη δημιουργία των νέων τμημάτων, τα οποία έχοντας τον γενικότερο τίτλο Τμήματα Δημόσιας Υγείας δεν κατοχυρώνουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων έκανε λόγο ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας, Καθηγητής Θεόδωρος Δαρδαβέσης. Επιπλέον, εστίασε και στη σοβαρή υποστελέχωση της Ιατρικής που επιδρά όχι μόνο στην υγειονομική εκπαίδευση, αλλά και στην άσκηση της Ιατρικής. «Είναι πολύ σημαντικό για τη λειτουργία εν γένει της υγείας να υπάρξει κάλυψη των κενών».

Από την πλευρά του, ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής, Καθηγητής Δημήτριος Μαυροσκούφης, εξέφρασε την αγωνία του για το ΑΠΘ και για την ποιότητα σπουδών κι έσπευσε να πει πως η 23η Απριλίου θα μείνει στην Ιστορία ως η ημέρα που καταργήθηκε πλέον η Τεχνολογική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. «Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο», κατέληξε.

Τέλος, ο Αντιπρύτανης Ανθρώπινων Πόρων, Καθηγητής Γεώργιος Δέλλιος, εξήγησε ότι με τον νέο νόμο φαίνεται πως θα δημιουργηθεί μεγάλη ανεργία, ενώ αντίστοιχα θα λείπει εργασιακό δυναμικό από θέσεις τεχνολογικής εκπαίδευσης. «Αυτό ακριβώς σε επίπεδο χώρας αποτελεί κι έναν λόγο που μας γεννά θλίψη», κατέληξε.

Το ψήφισμα της Συγκλήτου

"Με την ψήφιση του νομοσχεδίου «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» συντελείται η μεγαλύτερη απορρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, με την ολοκλήρωση της συνοπτικής διαδικασίας συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση του διακριτού τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως κατ’ επανάληψη έχει επισημανθεί και από την
Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής,

χωρίς συγκεκριμένη στόχευση

χωρίς ένταξη σ’ έναν μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχεδιασμό

χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα

χωρίς τεκμηριωμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, αρχές και διαδικασίες

χωρίς σεβασμό σε θεσμοθετημένους μηχανισμούς πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών, τμημάτων και ιδρυμάτων

και

χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την ίδρυση και τη λειτουργία πληθώρας νέων τμημάτων.

Η Σύγκλητος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι με την παραπάνω συνοπτική διαδικασία της τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και της κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, πολλά από τα οποία είναι συναφή με υπάρχοντα, σε συνθήκες μάλιστα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της ανώτατης εκπαίδευσης, οδηγείται σε γενικότερη υποβάθμιση η ποιότητα των σπουδών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ζητά:

την άμεση κάλυψη των κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από αφυπηρετήσεις στα υφιστάμενα τμήματα, τα οποία έχουν υποστεί μεγάλη μείωση προσωπικού, με συνέπεια να υπολειτουργούν και να απειλείται το επίπεδο των σπουδών τους

την αλλαγή του ισχύοντος «χαλαρού» συστήματος μετεγγραφών, ώστε να αποφευχθεί η μαζική μετακίνηση φοιτητών από τα νέα, περιφερειακά τμήματα προς τα κεντρικά πανεπιστήμια, η οποία θα αποψιλώσει από φοιτητικό πληθυσμό την περιφέρεια, καθιστώντας θνησιγενή τα νέα τμήματα και παράλληλα δύσκολη, αν όχι αδύνατη, την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα κεντρικά ιδρύματα

την άμεση αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την κάλυψη όλων των πάγιων και λειτουργικών αναγκών που γιγαντώθηκαν στην περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης επιλέγει τη σταθερή -και ανοδική- πορεία που το ανέδειξε σε ένα από τα μεγαλύτερα και εγνωσμένου κύρους πανεπιστήμια της χώρας, επιδιώκοντας την αριστεία, την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, την πρωτοπόρα έρευνα με παγκόσμια απήχηση και ένα περιβάλλον που προάγει την ελευθερία, τη δημιουργία και την ανάπτυξη άξιων νέων επιστημόνων".

Τελευταία τροποποίηση στιςΠέμπτη, 25 Απριλίου 2019 10:11
επιστροφή στην κορυφή

xrysopoulos