xrysopoulos

ΡΟΗ 24/7:

Θεσσαλονίκη: Ανοιχτό από το Σάββατο για το κοινό το ιστορικό αντιτορπιλικό "ΒΕΛΟΣ" (φωτο)

velos limani

Ένα πλοίο 78 χρόνων που έγινε Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα

Ανοιχτό θα είναι για το κοινό από αύριο Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου το ιστορικό αντιτορπιλικό "ΒΕΛΟΣ", που έχει καταπλεύσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους επισκέπτες να έρθουν σε επαφή με ένα ζωντανό κομμάτι της Ιστορίας, αφού το πλοίο συμμετείχε στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ στην Ελλάδα ταυτίστηκε με τον Αντιδικτατορικό Αγώνα, μετά αυτομόληση του πλοίου στην Ιταλία το 1973, με κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Νικόλαο Παππά.

velos kanoni

Το θρυλικό αντιτορπιλικό βρίσκεται στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης (στο ύψος του Μεγάρου Μουσικής) και για το επόμενο τρίμηνο θα δέχεται επισκέπτες τις καθημερινές (εκτός Δευτέρας) και τα Σαββατοκύριακα, από τις 9.00 έως τις 13.00 και από τις 17.00 έως τις 19.00.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, αλλά και της ξενάγησης που ακολούθησε, ο κυβερνήτης, Αρχιπλοίαρχος Σωτήρης Χαραλαμπόπουλος, τόνισε ότι: «Δύο χρόνια μετά την επιτυχημένη έλευση του θωρηκτού "Αβέρωφ" στο οποίο έχω την τιμή να είμαι κυβερνήτης και την αποδοχή του κόσμου της Θεσσαλονίκης και της Βορείου Ελλάδος, το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να φέρει στην πόλη το άλλο ιστορικό πλοίο, το "ΒΕΛΟΣ"».

velos gefura xaral

 

Ο Αρχιπλοίαρχος Σ. Χαραλαμπόπουλος στη γέφυρα του "ΒΕΛΟΥΣ"

«Το Πολεμικό Ναυτικό τολμά, καθώς πήρε την απόφαση ένα πλοίο 78 ετών να διασχίσει 340 μίλια στο Αιγαίο και να καταπλεύσει στη Θεσσαλονίκη. Τολμήσαμε να το φέρουμε γιατί ξέρουμε να συντηρούμε τα πλοία μας γιατί έτσι συντηρούμε την Ιστορία μας» υπογράμμισε.

Η ιστορία του θρυλικού "ΒΕΛΟΣ"

Το αντιτορπιλικό κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ και ήταν ένα από τα 175 πλοία τύπου "FLETCHER", που σκοπό είχαν να συμμετέχουν στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ως συνοδευτικά αεροπλανοφόρων και υποβρυχίων. Καθελκύστηκε το 1942 και έδρασε στον Ειρηνικό Ωκεανό σε συμμαχικές επιχειρήσεις κατά των Ιαπώνων, έχοντας μάλιστα βυθίσει ένα Γιαπωνέζικο υποβρύχιο και ένα οπλιταγωγό.
Μετά τη λήξη του πολέμου αποσύρθηκε από την ενεργό δράση και το 1958 εκσυγχρονίστηκε και παραδόθηκε το 1959 στην Ελλάδα ως στρατιωτική βοήθεια.
Κατά τη διάρκεια της 32χρονης υπηρεσίας του στο ελληνικό ναυτικό γνώρισε 34 κυβερνήτες και διένυσε 320.000 ναυτικά μίλια. Το "ΒΕΛΟΣ" συμμετείχε σε όλες σχεδόν τις εθνικές και διασυμμαχικές ασκήσεις - αποστολές καθώς και στις ελληνοτουρκικές κρίσεις των ετών 1964, 1967, 1974, 1987. Ωστόσο το γεγονός που έμελλε να το μετατρέψει σε σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα σημειώθηκε τον Μάιο του 1973, όταν με απόφαση του κυβερνήτη Ν. Παπά, αποχώρησε από την άσκηση του ΝΑΤΟ που συμμετείχε στα ανοιχτά της Σαρδηνίας και κατέπλευσε στο λιμάνι του Φιουμιτσίνο, όπου 7 Αξιωματικοί (συμπεριλαμβανομένου και του κυβερνήτη) και 25 υπαξιωματικοί ζήτησαν πολιτικό άσυλο στην Ιταλία, διαμηνύοντας στην παγκόσμια κοινή γνώμη ότι η πλειοψηφία των Ενόπλων Δυνάμεων και των Ελλήνων αντιτίθενται στη Χούντα των Συνταγματαρχών.

velos kampina papa1

Η καμπίνα του κυβερνήτη Ν. Παπά, με προσωπικά του αντικείμενα

velos kampina npapa2

Το "ΒΕΛΟΣ" παροπλίστηκε το 1991 και το 1994 το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να το μετατρέψει σε Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα.

velos efhm

Πλούσιο αρχειακό υλικό εφημερίδων και φωτογραφιών από τον αντιδικτατορικό αγώνα που μπορεί να δει ο επισκέπτης

velos arxeio fwto

Σήμερα ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά, εκτός από τον τρόπο λειτουργίας του πλοίου και το αρχειακό υλικό εφημερίδων και φωτογραφιών από την αποστασία του 1973, που φυλάσσονται στο "ΒΕΛΟΣ" , με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης για τη συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού στη αποκατάσταση της Δημοκρατίας.

Τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου

Το πλοίο έχει εκτόπισμα 3.050 τόνους, μήκος 114,6 μέτρα και πλάτος 12 μέτρα ενώ το βύθισμά του φτάνει στα 6.53 μέτρα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει είναι 35 κόμβοι.
Διαθέτει 4 πυροβόλα 5’’/38, 3 δίδυμα πυροβόλα 3’’/50 RF, πέντε τορπιλοσωλήνες 21΄΄ ΜΚ-14, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες 12.75’’ με τορπίλες ΜΚ-44 και ΜΚ46, δύο εκτοξευτήρες με 48 ανθυποβριχιακές βομβίδες και 4 κατευθυνόμενα βλήματα ΚΕΡΑΥΝΟΣ. Σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας του είχε πλήρωμα 273 άτομα, ενώ σήμερα υπηρετούν σε αυτό 30.

Το μεράκι γίνεται η κινητήριος δύναμη για την κατάσταση του πλοίου

Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης, ο Αρχιπλοίαρχος Σωτήρης Χαραλαμπόπουλος, υπογράμμισε το υψηλό κόστος συντήρησής του, αλλά τις προσπάθειες του προσωπικού. Όπως είπε η συντήρηση του αντιτορπιλικού στοιχίζει αρκετές χιλιάδες ευρώ ετησίως, σημειώνοντας ότι υπάρχει το εισιτήριο του ενός ευρώ για τους ενήλικες επισκέπτες «ώστε να νοιώθουν και οι ίδιοι ότι συμμετέχουν ενεργά». Παράλληλα εξήρε τις προσπάθειες του προσωπικού, που «με μεράκι και αγάπη καταφέρνουν να το διατηρούν σε άριστη κατάσταση» όπως είπε.

velos gefyra

Η γέφυρα και "καρδιά" του πλοίου... Σε στιγμές μάχης στη γέφυρα βρίσκονται 10 άτομα

velos radar sonar

Ο χώρος που βρίσκονται τα ραντάρ

velos xwros epik

Ζωτικής σημασίας σε περιόδους κρίσης η επικοινωνία: Ο χώρος που βρίσκεται ο ασύρματος

velos xeirourgio

Το ιατρείο του "ΒΕΛΟΥΣ", όπου γίνονταν ακόμη και χειρουργικές επεμβάσεις σε τραυματίες

 

 

Τελευταία τροποποίηση στιςΠαρασκευή, 13 Σεπτεμβρίου 2019 19:23
επιστροφή στην κορυφή

xrysopoulos