kommothrio

ΡΟΗ 24/7:

Διατροφή και… καραντίνα

diatrofi

Συμβουλές της Διαιτολόγου – Διατροφολόγου, MSc(c) Ελένης Μαστρομανώλη

Εάν και εσείς επιθυμείτε να ενισχύσετε την άμυνα του οργανισμού σας, παραμένοντας υγιείς και δίχως περιττά κιλά, αλλά δεν ξέρετε πώς να εντάξετε σε καθημερινή βάση υγιεινές συνήθειες και να μην ενδίδετε άλλο στις λιγούρες, δεν έχετε παρά να διαβάσετε το κάτωθι άρθρο!

Διατροφή και Ισορροπημένη Διατροφή

Αρχικά, τι σημαίνει διατροφή και τι ισορροπημένη διατροφή, αλλά και γιατί είναι πια τόσο σημαντική στην ρουτίνα μας. Με τον όρο διατροφή εννοούμε την πρόσληψη τροφής η οποία είναι σύμφωνη με τις σωματικές ανάγκες του κάθε ατόμου. Μία διατροφή στα πλαίσια των υγιεινών συνηθειών, μία διατροφή δηλαδή καλά ισορροπημένη που να καλύπτει τις ανάγκες του ατόμου και να παρέχει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που του χρειάζονται είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της υγείας. Το ερώτημα είναι, ποιο μοντέλο διατροφής συγκαταλέγεται στα πλαίσια μίας υγιεινής διατροφής;
Μα φυσικά, το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής! Η μεσογειακή διατροφή αποτελείται από την συχνή κατανάλωση τροφών φυτικής προέλευσης όπως φρούτα και λαχανικά, όσπρια, δημητριακά (κυρίως ολικής άλεσης), πατάτες, κ.ά. Το ελαιόλαδο είναι η κύρια πηγή λίπους που αντικαθιστά όλα τα υπόλοιπα λίπη και έλαια, όπως μαργαρίνη, βούτυρο, λάδι καρύδας κλπ. Επίσης, στις καλές πηγές λίπους συγκαταλέγονται οι ξηροί καρποί, οι ελιές, οι σπόροι όπου ενδείκνυνται καθημερινά. Καθημερινή λήψη γαλακτοκομικών προϊόντων (με προτίμησα τα ημιάπαχο γάλα/ γιαούρτι), ενώ επιτρεπόμενη είναι η κατανάλωση ψαριών, πουλερικών, θαλασσινών, αλλά σε εβδομαδιαία βάση, κατανάλωση αυγών (έως 4 την εβδομάδα), ενώ η κατανάλωση κόκκινου κρέατος ενδείκνυται σπανιότερα (λίγες φορές το μήνα). Συνεπώς, είναι μία διατροφή πλούσια στα καλά λιπαρά (μονοακόρεστα και πολυακόρεστα) και όχι στα κορεσμένα και trans λιπαρά, πλούσια επίσης σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Κοινώς, σας παρέχει όλα όσα χρειάζεται το ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά και όλα τα υπόλοιπα βιολογικά συστήματα του οργανισμού ώστε να λειτουργήσουν σωστά. Επομένως, δεν αρκεί μόνο να τρεφόμαστε, αλλά και να τρεφόμαστε σωστά!

Διατροφή και Κορωνοϊός

Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται έντονο το ενδιαφέρον πολλών ατόμων σχετικά με το ρόλο της διατροφής στην πρόληψη και αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Βέβαια, πρωταρχικής σημασίας για την σωστή πρόληψη είναι η συμμόρφωση με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, ενώ η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κανένα συγκεκριμένο τρόφιμο, θρεπτικό συστατικό ή συμπλήρωμα διατροφής που να ενισχύει την άμυνα του ανοσοποιητικού συστήματος έναντι στον COVID-19. Η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και ρυθμίζεται από πληθώρα παραγόντων.
Πάραυτα, μία ισορροπημένη διατροφή συμβάλλει και αυτή στην άμυνα του οργανισμού και παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται, βοηθώντας στο να μην υπάρχουν διατροφικές ελλείψεις. Η χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων ενδείκνυται σε περίπτωση ελλείψεων θρεπτικών συστατικών, και είναι επιτρεπτή μέχρι να επανέλθουν στα φυσιολογικά επίπεδα οι τιμές τους (βάσει εργαστηριακών εξετάσεων).

Μεσογειακή διατροφή… στα μέτρα σας!

Πώς θα προσαρμοστεί η μεσογειακή διατροφή την τρέχουσα χρονική περίοδο, αλλά και πώς θα καταπολεμήσουμε τις λιγούρες παραμένοντας υγιείς και δίχως περιττά κιλά; Επιλέγουμε έξυπνα!

(α) Γενικά αλλά βασικά…

Λέμε ναι στο σπιτικό φαγητό, μαγειρεμένο στα πλαίσια της μεσογειακής διατροφής.
Παίζουμε με το πιάτο μας. Τα πολύχρωμα πιάτα θα προσελκύσουν και τα παιδιά. Επίσης, μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά δεν μας ακούνε, αλλά μας μιμούνται! Δίνοντας το «καλό παράδειγμα» θα τρέφονται και αυτά σωστά, πολύ σημαντικό και για την ανάπτυξη τους!
Δεν παραλείπουμε κανένα γεύμα! Καλό είναι να γίνονται οπωσδήποτε 5 γεύματα μέσα στην ημέρα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό και 2 σνακ), ανά 3-4 ώρες.
Δεν ξεχνάμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Οι σαλάτες πρέπει να υπάρχουν πάντα στο τραπέζι.
Λίστα για τα ψώνια στο σουπερμάρκετ με αυτά που είναι όντως απαραίτητα βάσει τη διατροφή μας, (αυτό μας βοηθάει να μην καταναλώσουμε κάτι παραπάνω και ιδίως όχι στα επεξεργασμένα τρόφιμα).
Δεν ξεχνάμε τη γυμναστική, καθώς βελτιώνει το σώμα αλλά και την διάθεση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, συμβάλλει και στην προαγωγή της ψυχικής μας υγείας. Κάτι πολύ σημαντικό πλέον, βοηθώντας έτσι και στην αντιμετώπιση των υπερφαγικών επεισοδίων, και στον διαχωρισμό της πραγματικής από την συναισθηματική πείνα.

(β) Επιλέγω σωστά!

Αντί για πατατάκια, επιλέγω:
Ποπ κορν! Τα ποπ κορν έχουν πολύ λίγες θερμίδες (3 φλιτζάνια μαγειρεμένου ποπ κορν δεν έχουν ούτε 100 θερμίδες). Προσοχή όμως στον τρόπο μαγειρέματος, καθώς εάν προσθέσουμε βούτυρο ή λάδι θα αυξηθούν κατά πολύ οι θερμίδες. Επιλέγουμε νερό για την ετοιμασία τους αντί για λάδι ή βούτυρο κατά τον ίδιο τρόπο, και τέλος προσθέτουμε ρίγανη ή πάπρικα και ελάχιστο αλάτι.
Στικς ψητών ή ωμών λαχανικών με μυρωδικά.
Φτιάχνω τα δικά μου «πατατάκια» κόβοντας λεπτές ροδέλες τις πατάτες, ψήνονται σε λαδόκολλα στον φούρνο προσθέτοντας μυρωδικά της αρεσκείας σας!
Αντί για κάποιο γλυκό, επιλέγω:
Μαύρη σοκολάτα (με περιεκτικότητα σε κακάο 85% και άνω), η οποία βελτιώνει και την διάθεση (καθώς ενεργοποιεί τις ενδορφίνες του εγκεφάλου) και αποτελεί ένα μικρό γλύκισμα μέσα στην ημέρα. Μπορεί να συνοδευτεί μαζί με λίγους ξηρούς καρπούς. Προσοχή, όμως να μην υπερβείτε τα 30 γρ σοκολάτας γιατί τότε οι θερμίδες θα αυξηθούν αρκετά!
Μπάρες δημητριακών οι οποίες έχουν γλυκιά γεύση και μπορείτε να τις φτιάξετε και μόνοι σας στο σπίτι. Επιλέξτε συνταγές που να περιέχουν ταχίνι, φυστικοβούτυρο, ξηρούς καρπούς, βρώμη, φρούτα κ.ά., πάντως όχι ζάχαρη!
Ταχίνι με κακάο και μέλι σε ψωμί ολικής θα μπορούσε να αντικαταστήσει την μερέντα κάτι που είναι ιδανικό και για τα παιδιά, λόγω της σχεδόν ίδιας γεύσης και των θρεπτικών συστατικών που διαθέτει.
Smoothies! Εάν θέλετε ένα γλυκό, ευχάριστο και δροσιστικό ρόφημα, τα Smoothies αποτελούν μία πολύ καλή επιλογή παρέχοντας στον οργανισμό αρκετά θρεπτικά συστατικά για να ξεκινήσει τη μέρα του.
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι το σωστό είναι να υπάρχει ποικιλία τροφίμων σε κατάλληλους συνδυασμούς και κατάλληλες ποσότητες σε ένα εξατομικευμένο διατροφικό πλάνο, ανάλογα με τα προβλήματα υγείας (εάν υπάρχουν), φαρμακευτική αγωγή, φυσική δραστηριότητα, κ.ά.

Για περαιτέρω πληροφορίες:
Μαστρομανώλη Ελένη,
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc(c)
6975705254, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

επιστροφή στην κορυφή
WATERCURE2