xrysopoulos 2020n

ΡΟΗ 24/7:

Εσπερίδα με θέμα «Αστυνομία και Αριστοτελική Φιλοσοφία» (φωτο)

19102016esperida010

Παρέστησαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Εσωτερικών, ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτηκαι ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας

 

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα Εσπερίδα με θέμα «Αστυνομία και Αριστοτελική Φιλοσοφία» συνδιοργανώθηκε χθες, 18 Οκτωβρίου, στο μέγαρο της Παλαιάς Βουλής στην Αθήνα από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, το Πολιτιστικό Κέντρο της Ελληνικής Αστυνομίας και το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Αστυνομικών στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την Ημέρα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Την εσπερίδα παρακολούθησαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Τσουβάλας.

Κατά την έναρξη των εργασιών χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Αστυνομικών Ιωάννης Καραπατάκης, ενώ ρόλο συντονιστή στην Εσπερίδα είχε ο Αναπληρωτής καθηγητής της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Κέντρου της Ελληνικής Αστυνομίας (ΠΟ.Κ.Ε.Α.) Κωνσταντίνος Γρίβας.

Εισηγήσεις πραγματοποίησαν η οµότιµη καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Επιστήμης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και Πρόεδρος του Διεπιστηµονικού Κέντρου Αριστοτελικών Μελετών του Α.Π.Θ. (ΔΙ.Κ.Α.Μ.) Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και πρώην Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Γεώργιος Κοντογιώργης και ο Διδάκτωρ Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας – καθηγητής της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας Παναγιώτης Δαμάσκος.

kourouplis arist

Στο χαιρετισμό του ο Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«Η καθιέρωση του όρου “ police ” έχει τη ρίζα της στην αρχαία σκέψη πόλις, πολιτεία, πολίτευμα, πολίτης, πολιτισμός. Μια λέξη που πραγματικά δίνει ένα περιεχόμενο, σε πρώιμα χρόνια, αξιών για το πώς πρέπει να συγκροτείται η ανθρώπινη κοινωνία. Έτσι η αστυνομία, οι δύο λέξεις που συνθέτουν τον όρο αστυνομία δίνει ακριβώς το περιεχόμενο που πρέπει να έχει ο ρόλος της αστυνομίας. Ο νόμος και η πόλις. Η πόλις και ο νόμος.

Όμως αν προσεγγίσει κανείς αυτά στα οποία αναφέρθηκε ο Αριστοτέλης και που έπαιξαν έναν κρίσιμο ρόλο και στα χρόνια της διαφώτισης αλλά και σε άλλους πολιτισμούς, τον αραβικό πολιτισμό, αντιλαμβάνεται το μέγεθος αυτής της απροσμέτρητης σε σκέψη προσωπικότητας. Μια προσωπικότητα που έδωσε το περιεχόμενο λέγοντας ότι, όταν το σώμα χάσει την ψυχή πεθαίνει. Και όταν η πόλις δεν τηρεί τους νόμους καταλύεται. Αυτά τα δύο στοιχεία καταγράφουν και καταδεικνύουν την ευρυμάθεια αλλά και την κριτική σκέψη αυτού του ανθρώπου.

Και πρέπει να ομολογήσουμε ότι όλος αυτός ο πλούτος δεν είναι κτήμα μας. Και αυτό έχει να κάνει και με τον τρόπο με τον οποίο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όλα αυτά τα χρόνια, προσέγγισε τη μετάδοση αυτών των ιδεών, των σκέψεων, των αξιών και των αρχών.

Αλλά επειδή μιλάμε για την αστυνομία, εδώ λοιπόν ο Αριστοτέλης μίλησε ουσιαστικά και για το μέτρο και για την αρμονία. Πως δηλαδή η αστυνομία υπηρετεί μια ευνομούμενη πολιτεία χωρίς υπερβολές αλλά και χωρίς ραθυμία. Ούτε υπερβολή, ούτε ραθυμία. Μέτρο και αρμονία».

toskas arist

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νίκος Τόσκας, στο χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«2.400 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου στοχαστή. Έτος φιλοσοφίας και έτος Αριστοτέλη φέτος, σε παγκόσμια κλίμακα, που αποφάσισε η UNESCO μετά από πρόταση της εθνικής μας επιτροπής. Για την επικαιρότητα του αριστοτελικού στοχασμού υπάρχουν πολλοί αρμοδιότεροι από μένα να μιλήσουν, φιλόσοφοι και πολιτικοί επιστήμονες. Από τη θέση αυτή όμως θέλω να δείξω σύντομα ορισμένες από τις ιθύνουσες κατευθύνσεις που αποτελούν παιδαγωγική αφετηρία και για το έργο των Σωμάτων Ασφαλείας σήμερα. K αι θέλω εξαρχής να πω ότι οι κατευθύνσεις αυτές δεν εξάγονται κατά την ταπεινή μου άποψη μονοδιάστατα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, αλλά και από το συνδυασμό τους με τα Ηθικά Νικομάχεια, που αναδεικνύει την υπέροχη ενότητα της αριστοτελικής σκέψης...

Ο νόμος και η δημόσια τάξη έχουν ένα διπλό ρόλο: Αφενός αποσκοπούν στην εύρυθμη συνύπαρξη ατόμου και κοινωνίας, κοινωνικός ρόλος και αφετέρου συγκροτούν την κοινωνία των πολιτών, πολιτικός ρόλος. “Των μεν γαρ αναγκαίων αρχών χωρίς αδύνατον είναι την πόλιν, των δε προς ευταξίαν και κόσμον αδύνατον οικίσθαι καλώς”.

Η δράση της αστυνομίας οφείλει να πηγάζει από ανυπέρβλητη ανάγκη. Οφείλει να υπακούει ακόμη στις αρχές της ισορροπίας, της επιείκειας, της αναλογικότητας και της ισότητας. Έτσι οδηγούμαστε στο κράτος Δικαίου αντί του απεχθούς αστυνομικού κράτους...

Η ηγεσία, ένστολο και πολιτικό προσωπικό οφείλουμε να αντιλαμβανόμαστε την υπεράσπιση των δικαιωμάτων και ελευθεριών του ελληνικού λαού ως τον ύψιστο ρόλο που δικαιώνει την ύπαρξή μας. Οφείλουμε να τηρούμε τις ηθικές υποχρεώσεις μας, να είμαστε πάντοτε σε διαρκή ετοιμότητα, σε διατεταγμένη υπηρεσία, να εκθέτουμε πρώτοι εμείς τον εαυτό μας σε κίνδυνο, να συνδράμουμε τις δημόσιες αρχές, να πειθαρχούμε στην ιεραρχία. Και να έχουμε πάντοτε την προσήκουσα συμπεριφορά απέναντι στους πολίτες. Όλα αυτά αποτελούν απόρροια του αριστοτελικού λόγου».

tsouvalas arsist

Ο Αρχηγός Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Τσουβάλας, κατά τον χαιρετισμό, μεταξύ άλλων, τόνισε:

«Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή βρίσκομαι σήμερα κοντά σας σ’ αυτήν την εσπερίδα που διοργάνωσε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Αστυνομικών στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την Ημέρα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Μια εσπερίδα με το εξαιρετικής επιλογής θέμα ”Αστυνομία και Αριστοτελική φιλοσοφία”, το οποίο αναπόδραστα παραπέμπει στη στενή εννοιολογική σχέση της Αστυνομίας με βασικές αρχές και θέσεις του ηθικοπλαστικού στοχασμού του μεγάλου και πάντα επίκαιρου Έλληνα φιλοσόφου του διαχρονικού οικουμενικού στοχαστή, του Αριστοτέλη, που φέτος συμπληρώνονται 2400 χρόνια από τη γέννησή του στα Στάγειρα Χαλκιδικής, του ανθρώπου του οποίου η σκέψη και η διδασκαλία επηρέασαν για αιώνες και εξακολουθούν να επηρεάζουν, ουσιαστικά, τη φιλοσοφική, επιστημονική και θεολογική θεώρηση. Αυτή η σκέψη του μεγάλου πολιτικού επιστήμονα και στοχαστή έχει διαχρονικά αποδειχτεί, πρόθυμη και υπάκουη θεραπαινίδα του ανθρώπου, σ’ όλα τα βήματα της μακραίωνης διαδρομής του…

Η βασική Αριστοτελική αρχή, θεμέλιο της ευρωπαϊκής φιλοσοφικής σκέψης, και όχι μόνο, ότι ο άνθρωπος είναι «φύση πολιτικό ον», εκφράζει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την αρτίωση και ολοκλήρωση της ανθρώπινης προσωπικότητας που δεν νοείται χωρίς την ιδιότητα του πολίτη, που γεννά τις πολιτικές του υποχρεώσεις αλλά και απαιτεί να προασπίζει τα πολιτικά δικαιώματα˙ επομένως, η πολιτικοποίηση του ανθρώπου αποτελεί βασική, αναγκαία και πανθομολογούμενη διάσταση της ανθρώπινης υπόστασης.

Μαθητής αρχικά και δάσκαλος κατόπιν της Πλατωνικής Ακαδημίας, ο Αριστοτέλης, είναι εκείνος που έθεσε τα θεμέλια μιας σειράς ανθρωπιστικών επιστημών με κύριο θεμέλιο την ευδαιμονία του κοινωνικού σώματος, βασισμένη στην ηθική αρετή που πρέπει να διέπει την ανθρώπινη ψυχή. Θιασώτης της «ενέργειας» και όχι της κατάστασης, προχώρησε στην απόδειξη, για πρώτη φορά στην ανθρώπινη διανόηση, ότι η ηθική αρετή είναι μεσότητα που διέπει τα πάθη και τις πράξεις του ανθρώπου…

Είναι λοιπόν προφανές πως ο άνθρωπος που διακήρυξε και δίδαξε, που έγραψε και βίωσε, ότι η ηθική αρετή είναι ζήτημα επιλογής καθοδηγούμενης από τον ορθό λόγο, δε θα μπορούσε παρά να έχει ως σύνθημα του το ήθος, τη συνέπεια και την πολιτική ευθύνη του κοινωνικού σώματος. Και ο άνθρωπος αυτός δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί ταγό και οδηγό της αστυνομικής δράσης που και αυτή στοχεύει στην πολιτική αυτάρκεια και υπηρετεί το όραμα της Αριστοτελικής πολιτικής σκέψης».

επιστροφή στην κορυφή