xrysopoulos 2020n

ΡΟΗ 24/7:

Σπίρτζης: Ο ΟΑΣΘ είναι μια οικονομική όαση σπατάλης δημόσιου χρήματος

oasth ktirio

«Η απο-ιδιωτικοποίηση είναι ο ακριβώς αντίθετος όρος από την απο-κρατικοποίηση»

«Ούτε έχουμε αλλάξει, ούτε έχουμε παραδοθεί. Όπου μπορούμε ασκούμε πολιτικές σύμφωνες με την δική μας αντίληψη, με τις δικές μας προτάσεις. Ο ΟΑΣΘ είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα» απαντά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης με συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, στην κριτική που δέχεται από την αντιπολίτευση. «Τους μεγάλους», όπως τους χαρακτηρίζει, «αυτοπροσδιοριζόμενους μεταρρυθμιστές της νεοφιλελεύθερης ΝΔ και της δεξιάς σοσιαλδημοκρατίας».

«Δεν θα ήταν κακό σε κάποια θέματα να μιμηθούν είτε τον Κωνσταντίνο Καραμανλή είτε τον Ανδρέα Παπανδρέου. Δεν θα τους κατηγορήσει κανείς, έξω από τα κόμματά τους» προσθέτει ο κ. Σπιρτζης.

Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων «η απο-ιδιωτικοποίηση είναι ο ακριβός αντίθετος όρος από την απο-κρατικοποίηση. Σημαίνει την απαλλαγή από κρίσιμους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και στρατηγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας κρατικοδίαιτων ολιγοπωλίων και μονοπωλίων. Σημαίνει ότι ξεκινάμε να ανακτάμε την χαμένη μας εθνική κυριαρχία και να εφαρμόζουμε πολιτικές που πιστεύουμε».

«Για εμάς οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι μια απλή οικονομική δραστηριότητα μεταφορικού έργου. Συνδέεται άμεσα με την καθημερινότητα του πολίτη, με τις κοινωνικές πολιτικές, με το αστικό περιβάλλον, με την ποιότητα ζωής και με την προσπάθεια της παραγωγικής ανασυγκρότησης, της δίκαιης ανάπτυξης» πρόσθεσε

«Γι αυτό και πρέπει να έχουν δημόσιο χαρακτήρα, κοινωνικό έλεγχο και σχεδιασμό. Το Σχέδιο Νόμου προβλέπει την ίδρυση δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, όπως στην Αθήνα και σε πολλές μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Προβλέπει διαφανή λειτουργία, διαγωνισμούς σύμφωνα με τον νόμο των δημόσιων συμβάσεων, κοινωνική πολιτική. Δεν επιτρέπει τη συνέχιση της παραβατικότητας. Δεν επιτρέπει να μην γίνονται διαγωνισμοί, να μην υπάρχουν διαδικασίες, ο ΣΑΣΘ που επιβλέπει τη λειτουργία του ΟΑΣΘ να μην έχει καν πρόσβαση στα ηλεκτρονικά συστήματα για τα δρομολόγια που πραγματοποιούνται» συμπλήρωσε.

«Δεν επιτρέπει να υπάρχει δομημένο πρωτοφανές σύστημα διαιτησίας που κάθε χρόνο να δίνονται ατεκμηρίωτα και χωρίς έλεγχο εκατομμύρια ευρώ. Δεν επιτρέπει να επιβάλλονται πρόστιμα στους ανέργους που δεν έχουν εισιτήριο και στη συνέχεια τα πρόστιμα αυτά να πληρώνονται από το κράτος. Δεν επιτρέπει να ενοικιάζονται τα αμαξοστάσια από συνεταιρισμούς των ίδιων μετόχων. Δεν επιτρέπει όλα όσα επέτρεπε ο παλαιοκομματισμός για την αναπαραγωγή του και τη διατήρηση του ΟΑΣΘ 60 χρόνια» ανέφερε.

«Είναι προφανές ότι αυτή η πολιτική βρίσκεται στον αντίποδα της πιο κεντρικής νεοφιλελεύθερης αντίληψης, της ιδιωτικοποίησης των πάντων. Του λιγότερου κράτους του κ. Μητσοτάκη. Όμως στην περίπτωση του ΟΑΣΘ το λιγότερο κράτος, ο δήθεν ιδιωτικός τομέας της ΝΔ και των μεταρρυθμιστών αποκαλύφθηκε. Όταν επικαλούνται τον ιδιωτικό τομέα δεν εννοούν τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα. Δεν εννοούν τον παραγωγό, τον βιοτέχνη, τον εργαζόμενο, τον ελεύθερο επαγγελματία. Δεν εννοούν καν τον βιομήχανο. Εννοούν τους κρατικοδίαιτους ιδιώτες που τους αναπαράγουν πολιτικά και πριμοδοτούν τους μηχανισμούς και τα στηρίγματά τους. Τι έκαναν για τη διαφάνεια στη λειτουργία του ΟΑΣΘ και ταυτόχρονα των τραπεζών και άλλων επιλεκτικών συνοδοιπόρων τους, που τους πληρώνει δεκαετίες ο κάθε πολίτης καθημερινά τα ελλείμματα και τα κέρδη τους; Συνέχισαν να πριμοδοτούν την αδιαφάνεια, τις επιδοτήσεις και τις ενισχύσεις από την άδεια τσέπη των πολιτών προς όφελος της κερδοφορίας και της κάλυψης των ελλειμμάτων των δικών τους χώρων και εταιρειών. Του δικού τους ιδιωτικού τομέα» σημείωσε.

«Η απο-ιδιωτικοποίηση είναι ο ακριβώς αντίθετος όρος από την απο-κρατικοποίηση. Σημαίνει την απαλλαγή από κρίσιμους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και στρατηγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας κρατικοδίαιτων ολιγοπωλίων και μονοπωλίων. Σημαίνει ότι ξεκινάμε να ανακτάμε την χαμένη μας εθνική κυριαρχία και να εφαρμόζουμε πολιτικές που πιστεύουμε. Σημαίνει ότι γινόμαστε μια κανονική Ευρωπαϊκή χώρα, όπως αυτές που έχουν δημόσιες εταιρείες στις αστικές συγκοινωνίες και τις μεταφορές, στις τηλεπικοινωνίες, στην ενέργεια, στους στρατηγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας και της κοινωνικής πολιτικής» είπε ο υπουργός.

Για την κριτική ότι έκανε μια κίνηση πολιτική, ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα τεράστια ελλείμματα στις αστικές συγκοινωνίες ο ίδιος είπε πως «θα ήταν αποδεκτή αυτή η κριτική αν διατηρούσαμε τον ΟΑΣΘ όπως τον βρήκαμε από τη ΝΔ και τον παλαιοκομματισμό. Αν συνεχίζαμε να δίνουμε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο, αν συνεχίζαμε να έχουμε το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης κολλημένο. Το ίδιο ισχύει, σε πολύ μικρότερο βαθμό, στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας».

«Και μόνο ότι η επιδότηση του ΟΑΣΘ είναι μεγαλύτερη από το σύνολο της επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, με πολύ μικρότερο στόλο λεωφορείων και με πολύ μικρότερο αριθμό επιβατών αρκεί για να καταλάβει οποιοσδήποτε τι γινόταν 60 χρόνια» πρόσθεσε.

«Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται. Μάλιστα σε μεγαλύτερα ποσοστά από την επιδότηση στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Επομένως οι αστικές συγκοινωνίες καλύπτουν ελλείμματα που προέρχονται από την χαμηλή τιμή του εισιτηρίου. Αν οι αστικές συγκοινωνίες είναι δημόσιες η εξοικονόμηση σπαταλών και το κέρδος που μπορεί να προκύψει διατίθεται σε κοινωνικές πολιτικές, όπως η μείωση της τιμής του εισιτηρίου, η επιδότηση σε ομάδες των πολιτών όπως οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι, οι φοιτητές, οι συμπολίτες μας με ειδικά προβλήματα» συμπλήρωσε.

«Αν είναι ιδιωτικές όπως στην περίπτωση του ΟΑΣΘ διασφαλίζεται το κέρδος των μετόχων και μένουν σε εκκρεμότητα, με συνεχείς εκβιασμούς προς τους πολίτες και το κράτος, οι πληρωμές των δεδουλευμένων των εργαζομένων, οι οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, προς τις φορολογικές υποχρεώσεις, κλπ. Θα είναι ενδιαφέρον να συγκρίνουμε τις τιμές προμηθειών, τις τιμές ενοικίασης κτιρίων και αμαξοστασίων, τις προμήθειες του ΟΑΣΘ με τις αντίστοιχες της ΟΣΥ στην Αθήνα. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε διαχρονικά ποιοί ήταν μέτοχοι στον ΟΑΣΘ και αν σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται πολιτικά πρόσωπα. Ποιοί οι προμηθευτές. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιά μέσα, ποιοί δημοσιογράφοι συνεργάζονταν με τον ΟΑΣΘ, ποιοί κοινωνικοί φορείς και για ποιούς σκοπούς. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον» κατέληξε.

επιστροφή στην κορυφή