Logo
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Καμπανάκι» για το 2019 από το come back της Τουρκίας στον τουρισμό

720 179146 5efd8aaf82 906e1a6e9839106e

Ανήσυχοι οι εκπρόσωποι του κλάδου

Τον κώδωνα του κινδύνου για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2019 κρούουν ξενοδοχειακοί παράγοντες, εκτιμώντας ότι εάν δεν ληφθούν μέτρα τώρα δεν θα συνεχιστεί η αυξητική τάση και την επόμενη χρονιά. Το αρνητικό μήνυμα το στέλνει ήδη η «τρύπα» στις κρατήσεις που παρουσιάζεται για τον Αύγουστο και τις αρχές Σεπτεμβρίου σε μία σειρά ξενοδοχειακών μονάδων σε πολύ δημοφιλείς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Ρόδος αλλά και η... Ισπανία.

Τόσο η Ελλάδα όσο και η Ισπανία αντιμετωπίζουν για τον Αύγουστο το ίδιο πρόβλημα που ακούει στο όνομα Τουρκία. Ο ανταγωνισμός από την Τουρκία είναι πολύ μεγάλος. Η Τουρκία δεν κάνει απλώς ένα come back, τονίζεται, αλλά προετοιμάζεται για νέα ρεκόρ το 2019. Η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας, που συνοδεύεται από τιμές ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, προβληματίζει έντονα την ελληνική τουριστική αγορά, με τους πιο απαισιόδοξους να βλέπουν το 2019 ως το πρώτο πτωτικό έτος μετά από ένα σερί ανόδου.

Όπως σημειώνει στη «Ναυτεμπορική» με νόημα κορυφαίος ξενοδοχειακός παράγοντας, καλό είναι να μην επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας και να δούμε από τώρα πώς θα αντιδράσουμε σε μια αρνητική εικόνα των αφίξεων για το 2019.

Σε ανάλογο μήκος κύματος ήταν και ένα tweet του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννη Ρέτσου, ο οποίος σχολιάζοντας μία μελέτη της Alpha bank ΑΛΦΑ για τον ελληνικό τουρισμό σημείωσε: «Σωστή ανάλυση από την @Alpha_Bank. Η μείωση του ΦΠΑ σε διαμονή-εστίαση-μεταφορές, θα προσελκύσει επενδύσεις, μπορεί να αυξήσει το μερίδιο αγοράς διεθνώς, αλλά το κυριότερο θα θωρακίσει την προσφορά σε μελλοντική αναστροφή της θετικής τάσης, που πιστεύω δεν είναι μακριά».

Ένα φρένο στην ανοδική κίνηση του ελληνικού τουρισμού περιμένει η πλειονότητα των τουριστικών παραγόντων, ωστόσο ο παράγοντας Τουρκία αλλά οι φορολογική κυρίως πολιτική στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, τους κάνει να βλέπουν αυτό το φρένο να έρχεται νωρίτερα, εντός του 2019.

Αν θέλουμε να το αποφύγουμε θα πρέπει να περιορίσουμε τους πανηγυρισμούς και να μελετήσουμε καλύτερα τι πρέπει να κάνουμε ώστε το 2019 να μην είναι πτωτικό, τονίζει στη «Ν» ο ίδιος παράγοντας, ο οποίος δείχνει προς την κατεύθυνση ελάφρυνσης του φορολογικού πακέτου.

Η Alpha Bank

Στην ίδια εκτίμηση φαίνεται ότι καταλήγει και η Alpha Bank στην ανάλυσή της στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων:

«Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει ο εν λόγω κλάδος είναι η αρνητική επίδραση από τον υψηλό φορολογικό συντελεστή στις υπηρεσίες ξενοδοχείων και καταλυμάτων. Η επιβολή του υψηλότερου φορολογικού συντελεστή είχε ως αποτέλεσμα τη μετακύλιση μικρού μέρους της επιβαρύνσεως στους καταναλωτές λόγω της έκθεσης στον διεθνή ανταγωνισμό, όπως αποτυπώνεται στην πορεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στα ξενοδοχεία. Συγκριτικά με τις κύριες ανταγωνίστριες χώρες στον τουρισμό, στην Ελλάδα ο ΦΠΑ στον κλάδο των καταλυμάτων είναι αισθητά υψηλότερος. Τούτο στερεί από τη χώρα ένα μέρος του ανταγωνιστικού της πλεονεκτήματος ως τουριστικού προορισμού που είναι αμφίβολο αν μπορεί μεσοπρόθεσμα να αντισταθμισθεί από άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα.

Η εφαρμογή φορολογικής πολιτικής ευνοϊκής προς τις επιχειρήσεις του ξενοδοχειακού κλάδου είναι απαραίτητη προκειμένου:

Να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα των ξενοδοχείων τόσο σε επίπεδο τιμών όσο και σε επίπεδο ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στον ξενοδοχειακό κλάδο αλλά και σε άλλους κλάδους που συνδέονται με τον ξενοδοχειακό.

Να πραγματοποιηθούν επενδύσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. 

Να αντιμετωπιστεί ο ανταγωνισμός από την οικονομία του διαμοιρασμού, δηλαδή διαδικτυακοί ιστότοποι βραχυχρόνιας μισθώσεως κατοικιών (π.χ. Airbnb).

Να μειωθούν οι τιμές των ξενοδοχειακών υπηρεσιών.

Να αντιμετωπιστεί η εποχικότητα ώστε να μη λειτουργούν τα ξενοδοχεία κυρίως την περίοδο υψηλής τουριστικής κινήσεως (κίνητρο να λειτουργούν κυρίως τους θερινούς μήνες, όταν οι τιμές είναι υψηλότερες, άρα και τα έσοδα)».

Ελλάδα και Ισπανία, βίοι παράλληλοι

Στο πρώτο εξάμηνο του 2018 η τουρκική τουριστική αγορά τρέχει με +30,36% στις διεθνείς αφίξεις σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο και έχει προσελκύσει έως το τέλος Ιουνίου 16,968 εκατ. ξένους τουρίστες, εκ των οποίων οι 4,687 εκατ. τουρίστες προέρχονται από χώρες της Ε.Ε.

Η εξέλιξη αυτής τη τουρκικής αγοράς δεν επηρεάζει μόνο τις κρατήσεις last minute της Ελλάδος σε ορισμένους προορισμούς (λέγεται ότι υπάρχουν και μονάδες με πληρότητες μόλις 50% τον Αύγουστο) αλλά και σε άλλες χώρες που είχαν κερδίσει από την πτώση του προορισμού Τουρκία τα τρία προηγούμενα χρόνια, όπως είναι η Ισπανία.
Έλληνες και Ισπανοί ξενοδόχοι βγαίνουν στην αγορά με εκπτώσεις και παροχές προκειμένου να αυξήσουν τις πληρότητές τους τον Αύγουστο.

Όλα τα προηγούμενα χρόνια τα ξενοδοχεία της Ισπανίας έσπευσαν να αξιοποιήσουν την αυξημένη ζήτηση ανεβάζοντας κατά μέσο όρο τις τιμές κατά 21,4% την περίοδο 2013-2017 αναφέρει το Reuters και προσθέτει ότι σήμερα προορισμοί όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία καταγράφουν μεγάλες αυξήσεις στις κρατήσεις, ανακάμπτοντας από τη βουτιά που προκάλεσαν πραξικοπήματα και τρομοκρατικές επιθέσεις.

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι προσφορές τριάστερων μονάδων στην Τουρκία είναι 73% φθηνότερες από αυτές στις Βαλεαρίδες Νήσους.

Σε ανάλογο κλίμα κινούνται και οι Έλληνες ξενοδόχοι, που αντιμετωπίζοντας πρόβλημα με τις κρατήσεις του Αυγούστου προχωρούν, σε συνεργασία με τους ξένους tour operators, σε εκπτώσεις προκειμένου να διατηρήσουν αυξημένες πληρότητες.

Τελευταία άρθρα από τον/την

Halkidikifocus 2014-2020