xrysopoulos 2020n

ΡΟΗ 24/7:

Μάστιγα η εξαπάτηση ηλικιωμένων από επιτήδειους (βίντεο)

THLEFWNIKES APATES

Π. Τάνος: «Δεν δίνουμε χρήματα, όσο πιεστικά κι αν μας τα ζητάνε»

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας για περιστατικά εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους, οι οποίοι με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα αποσπούν - κυρίως από ηλικιωμένους - χρήματα, αλλά και κοσμήματα.

«Επιτήδειοι χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα για πείσουν το υποψήφιο θύμα τους», επισημαίνει ο Προϊστάμενος του Γραφείου Τύπου της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας, Αστυνόμος Α' Πέτρος Τάνος και μας εξηγεί: «Ένα από τα πιο συνηθισμένα προσχήματα που χρησιμοποιούν είναι αυτό της εμπλοκής συγγενικού προσώπου του ηλικιωμένου σε τροχαίο. Τηλεφωνούν - συνήθως απόγευμα - και λένε για παράδειγμα ότι ο γιος του ηλικιωμένου έχει προκαλέσει τροχαίο, στο οποίο τραυματίστηκε βαριά κάποιο ανήλικο, ζητώντας χρήματα, ώστε να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες το παιδί του ηλικιωμένου». Μάλιστα για να γίνουν πιο πειστικοί, άλλοι συνεργοί τους παρεμβαίνουν στην τηλεφωνική επικοινωνία, προσποιούμενοι το συγγενικό πρόσωπο εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα, τα οποία πείθονται πολλές φορές και στη συνέχεια δίνουν ραντεβού στο σπίτι του ηλικιωμένου ή σε κοντινό σημείο, για να παραλάβουν τα χρήματα. Όπως σημειώνει ο κ. Τάνος αυτή τη μέθοδο τη χρησιμοποιούν τόσο στις πόλεις, όσο και στα χωριά.

«Μία άλλη μέθοδος απάτης, την οποία συναντάμε όλο και πιο συχνά τελευταία, είναι η μέθοδος του τεχνικού της ΔΕΗ» επισημαίνει ο κ. Τάνος και μας εξηγεί τον τρόπο δράσης: «Εμφανίζονται στην πόρτα του ηλικιωμένου ως τεχνικοί και με το πρόσχημα βλάβης και κινδύνου βραχυκυκλώματος, πείθουν τον ιδιοκτήτη να συγκεντρώσει σε κάποιο σημείο του σπιτιού χρήματα και αντικείμενα αξίας που υπάρχουν στο σπίτι, για δήθεν προστασία τους από πιθανή πυρκαγιά, ενώ κάποια στιγμή που η προσοχή του ιδιοκτήτη έχει αποσπαστεί αλλού, παίρνουν τα χρήματα και τα κοσμήματα και φεύγουν με κάποια δικαιολογία». Όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος Τύπου, αυτή τη μέθοδο τη συναντάμε πιο συχνά στην επαρχία.

«Στις δύο παραπάνω μεθόδους, οι δράστες επιλέγουν συνήθως τα θύματά τους τυχαία. Ωστόσο κάποιες φορές τροποποιούν τη μέθοδό τους: Για παράδειγμα πριν πάρουν τηλέφωνο να προσποιηθούν τροχαίο ατύχημα, μαθαίνουν το όνομα του γιου του ηλικιωμένου. Κατά συνέπεια γίνονται ακόμη πιο πιστευτοί», υπογραμμίζει ο κ. Τάνος.

Περισσότερο στοχευμένες είναι οι επιλογές των θυμάτων σε περιπτώσεις υποτιθέμενο δάνειο, επιστροφή χρημάτων, αναδρομικά, ακόμη και καταβολή ποσών από προγράμματα ΕΣΠΑ. «Σε αυτές τις περιπτώσεις οι δράστες φροντίζουν να έχουν ενημερωθεί για το υποψήφιο θύμα τους. Για παράδειγμα παίρνουν τηλέφωνο σε κάποιον που ξέρουν ότι έκανε αίτηση για δάνεια και έχει απορριφτεί και του λένε: "Εμείς μπορούμε να προχωρήσουμε τη διαδικασία, αρκεί να μας δώσεις χρήματα"», τονίζει ο Αστυνόμος, υπογραμμίζοντας: «Όποια μεθοδολογία κι αν επιλέγουν οι δράστες, υπάρχει ένα κοινό χαρακτηριστικό: Ζητούν χρήματα. Σε καμία περίπτωση δεν δίνουμε χρήματα σε αγνώστους. Αν δεν μπορούμε να διασταυρώσουμε αυτό που ισχυρίζονται (π.χ. να μιλήσουμε με το παιδί μας στην περίπτωση τροχαίου) τηλεφωνούμε στο 100 και περιγράφουμε το περιστατικό. Αν έχουμε ηλικιωμένους στην οικογένεια, τους εξηγούμε ότι σε καμία των περιπτώσεων, ότι κι αν επικαλεστεί κάποιος άγνωστος δεν πρέπει να δώσουν χρήματα, αλλά να ενημερώσουν τα ίδια και την Αστυνομία».

Τι να προσέχουν οι πολίτες

Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους, οι οποίοι με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα αποσπούν - κυρίως από ηλικιωμένους - χρηματικά ποσά, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας συμβουλεύει τους πολίτες:
- να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε αγνώστους που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να μπουν στο σπίτι σας,
- να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος (βλάβη ηλεκτρικού ρεύματος, ανελκυστήρα κ.λπ.) εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει,
- επισημαίνεται ότι τα νοσοκομεία ή οι δημόσιες υπηρεσίες δεν στέλνουν υπαλλήλους τους σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους για να ζητήσουν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν,
- να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων,
- να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν σας τηλεφωνούν άγνωστοι και προσπαθούν να σας πείσουν να τους δώσετε χρήματα, με το πρόσχημα ότι συγγενικό σας πρόσωπο έχει προκαλέσει τροχαίο ατύχημα,
- σε αυτές τις περιπτώσεις πάντα να επιδιώκετε οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται,
- η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι,
- για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κλπ.),
- σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να δώσετε χρήματα,
- να ενημερώνετε τα οικεία σας πρόσωπα (του στενού και ευρύτερου συγγενικού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος) και ιδιαιτέρως τα ηλικιωμένα άτομα και να τους συμβουλεύετε προκειμένου να μην εξαπατηθούν από επιτήδειους,
- προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, εάν έλθουν σε επαφή μαζί σας, καθώς και των οχημάτων με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κλπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών Αρχών,
- να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.ά.).
- να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.

Τελευταία τροποποίηση στιςΣάββατο, 25 Ιουλίου 2020 14:36
επιστροφή στην κορυφή