ΡΟΗ 24/7:

«Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» επιστρέφει την Παρασκευή από το ΚΘΒΕ

PP0831J0004v051

Στο Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη

Η παράσταση - ορόσημο για τις καταπιεσμένες γυναίκες όλου του κόσμου, «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή επιστρέφει την Παρασκευή 28 Ιανουαρίου στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

Το κοινό παρακολουθεί μια σύγχρονη και καινοτόμα εκδοχή του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και ενθουσιάζεται με την έρευνα και τον πειραματισμό που επιχειρεί η παράσταση, αναδεικνύοντας άρτια το κείμενο του κορυφαίου Ισπανού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα που «τραγούδησε» την αγάπη, το θάνατο, κατήγγειλε τον δεσποτισμό και την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και όρθωσε το ανάστημά του σε κάθε μορφή αδικίας.

Οι θεατές λίγο πριν… μπουν στο «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν, μέσω Installations, την έντονη και πολύπλευρη καλλιτεχνική δραστηριότητα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Παρουσιάζονται αποτυπώματα έργων του, η μουσική που έγραψε καθώς και σημειώσεις του από τη συγγραφή των έργων του.

Η υπόθεση του έργου

Η Μπερνάρντα, μια μορφή ηγετική και μαζί τυραννική, έχοντας χάσει τον δεύτερο σύζυγό της, επιβάλει οκταετή εγκλεισμό στις θυγατέρες της. Σε μια προσπάθεια να διατηρήσει την τιμή και την αξιοπρέπεια της οικογένειάς της, θέτει αυστηρούς κανόνες, όρους και όρια, στερώντας την ελευθερία τους. Η Ανγκούστιας, η ετεροθαλής πρωτότοκη, κληρονομώντας τον πατέρα της (τον πρώτο άνδρα της Μπερνάρντα), γίνεται η εκλεκτή του νεαρού Πέπε Ρομάνο, με τον οποίο όλες οι αδερφές είναι ερωτευμένες κατά κάποιον τρόπο. Η Αδέλα όμως, (το στερνοπαίδι της οικογένειας) είναι εκείνη, που θα βρεθεί στην αγκαλιά του μυστικά και ανυπόταχτα και θα συγκρουστεί με τους αυστηρούς κοινωνικούς κανόνες, ώσπου…

«Η ποίηση δημιουργείται για να απαγγέλλεται… Σ’ ένα βιβλίο είναι …νεκρή», Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Ο κορυφαίος Ισπανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (Federico Garcia Lorca), που διάβαζε ως άλλος μεσαιωνικός τροβαδούρος τα θεατρικά του έργα στο κοινό, γεννήθηκε στα 1898 στην κωμόπολη Φουέντε Βακέρος της Ανδαλουσίας, απ’ τον μεγαλοκτηματία Ροδρίγκεθ και τη δασκάλα Ρομέρο, που του εμφύσησαν νωρίς την αγάπη για τις τέχνες και τα γράμματα. Ξεκινώντας μαθήματα σε σχολείο Ιησουιτών στη Γρανάδα, συνεχίζει υπό την πίεση του πατέρα στη Νομική Σχολή που ολοκληρώνει εννέα χρόνια αργότερα στο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, καθώς λογοτεχνία, ζωγραφική και μουσική μονοπωλούν το ενδιαφέρον του. Στη «Φοιτητική κατοικία» της Μαδρίτης έρχεται κοντά με τον Νταλί, τον Μπουνιουέλ και τον Αλμπέρτι και συναντά τον Χιμένεθ. Ακολουθεί η μετοίκησή του στη Νέα Υόρκη την εποχή του οικονομικού κραχ για να επιστρέψει δια μέσου Κούβας στην Ισπανία όπου συνεχίζει να γράφει ποίηση και θέατρο εκφράζοντας παράλληλα ενδιαφέρον και για το κουκλοθέατρο («Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα», «Η μικρή παράσταση του Δον Κριστόμπαλ»). Με την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ισπανία, ιδρύει τον σπουδαστικό θίασο «Η παράγκα» (“La Bracca”), παρουσιάζοντας έργα των Λόπε ντε Βέγα, Καλντερόν ντε λα Μπάρκα και Θερβάντες. «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» (La casa de Bernarda Alba), αποτελεί μέρος μιας δραματικής τριλογίας – σταθμό στο παγκόσμιο θεατρικό δραματολόγιο, και ακολουθεί χρονολογικά τον «Ματωμένο Γάμο» (Bodas de sangre) και τη «Γέρμα» (Yerma). Το έργο ολοκληρώνεται συγγραφικά το 1936 και πρωτοπαίζεται στο Μπουένος Άιρες μετά την δολοφονία του συγγραφέα.

επιστροφή στην κορυφή