xrysopoulos 2020n

ΡΟΗ 24/7:

Ένα μπαλκόνι στη θάλασσα της Θεσσαλονίκης

A BRABEIO DECK THESSALONIKI0622

Ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών για το ντεκ στην παλιά παραλία

Προχωρά ο σχεδιασμός του Δήμου Θεσσαλονίκης για την κατασκευή ντεκ στην παλιά παραλία, με σκοπό τη διεύρυνση του αστικού κοινόχρηστου χώρου προς την πλευρά της θάλασσας, ώστε να δοθεί «ανάσα» στις χιλιάδες κατοίκων και τουριστών που επισκέπτονται καθημερινά το παραλιακό μέτωπο. Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών που είχε προκηρυχθεί από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για το ντεκ που θα επεκτείνει το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας ολοκληρώθηκε με την κατάθεση δεκαπέντε προτάσεων.

Η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Θεσσαλονίκης, που συνεδρίασε υπό την Προεδρία του Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Εφραίμ Κυριζίδη, επικύρωσε την απόφαση της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, η οποία αξιολόγησε τις προτάσεις που κατατέθηκαν και αποφάσισε την απονομή τριών βραβείων και τριών ισότιμων εξαγορών.

«Η παλιά παραλία αποκτά νέα μορφή. Στο πιο αγαπημένο σημείο της πόλης, εκεί που εκατοντάδες περνούν καθημερινά, από το λιμάνι μέχρι τον Λευκό Πύργο, ερχόμαστε να δημιουργήσουμε ένα μπαλκόνι στη θάλασσα», σημείωσε σε σχετική δήλωσή του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

«Ένα από τα ωραιότερα σημεία της πόλης ανανεώνεται και γίνεται πιο φιλικό για κατοίκους και επισκέπτες. Με το νέο ντεκ διευρύνουμε τον κοινόχρηστο χώρο, αγκαλιάζουμε τη θάλασσα, λύνουμε πολλά λειτουργικά ζητήματα και δημιουργούμε μια νέα μοναδική εμπειρία», υπογράμμισε ο κ. Ζέρβας, τονίζοντας: «Μαζί με την ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους και σειρά άλλων παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης, η Θεσσαλονίκη αποκτά επιτέλους την εικόνα που της αξίζει. Δεσμευτήκαμε. Το κάνουμε πράξη. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει».

«Ακόμη ένα σημαντικό έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Δεσμευτήκαμε για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το ντεκ και πράγματι κάναμε τη δέσμευσή μας πράξη με ταχύτητα και αποτέλεσμα. Η επέκταση του παραλιακού κρηπιδώματος είναι απολύτως αναγκαία, αφού το μικρό σήμερα πλάτος του δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών της Θεσσαλονίκης που το χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Από τον Λευκό Πύργο μέχρι και την Α΄ προβλήτα του ΟΛΘ, διευρύνουμε τον αστικό κοινόχρηστο χώρο προς τη θάλασσα κατά τρόπο λειτουργικό και αισθητικά και κατασκευαστικά άρτιο και δημιουργούμε έναν 'εξώστη' κοινωνικής επαφής κι αναψυχής», ανέφερε σχετικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Εφραίμ Κυριζίδης.

Το πρώτο βραβείο

Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου.

Οι μελετητές προτείνουν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της παλιάς παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.

Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις.

Διαμορφώνονται, παράλληλα, χωρικές συνθέσεις-ενότητες διαφορετικών επιπέδων. Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις σε χαμηλότερο επίπεδο διαχωρίζουν με ήπιο και διακριτικό τρόπο τον χώρο της κίνησης-ροής των πεζών από τον χώρο της στάσης, συνάντησης και κοινωνικής επαφής.

Για την ανάδειξη της μικρής προβλήτας-αποβάθρας του τέλους του 19ου αιώνα έναντι της πλατείας Ελευθερίας δημιουργείται μια εγκόλπωση, ώστε να προβληθεί το ιδιαίτερο μορφολογικό της περίγραμμα και να ενδυναμωθεί το στίγμα της ιστορικής μνήμης.

Το δεύτερο βραβείο

Η πρόταση που απέσπασε το δεύτερο βραβείο υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Ιωάννη Βλάχο και Απόστολο Πάνο, τον πολιτικό μηχανικό Παράσχο Δασκαλούδη και τον μηχανολόγο μηχανικό Κωνσταντίνο Σαρρόπουλο.

Η πρόταση προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός διευρυμένου υδάτινου «αρμού» μεταξύ του νέου καταστρώματος και του παλαιού κρηπιδώματος. Το νέο ντεκ σχεδιάζεται να απομακρυνθεί κατά τέσσερα μέτρα από το υφιστάμενο κρηπίδωμα, επιτρέποντας έτσι να διατηρηθεί αναλλοίωτο το σύνολο των ιδιαίτερων ιστορικών χαρακτηριστικών του.

Ακόμη, οι μελετητές προβλέπουν διασυνδέσεις των δύο καταστρωμάτων, πολυλειτουργικούς σταθμούς ανάπαυσης καθώς και τη δημιουργία τεσσάρων index points, κομβικών σημείων δηλαδή που θα παρέχουν πληροφόρηση για τις τοποθεσίες μνημεíων και για στοιχεία της ιστορική διαδρομής της πόλης.

Το τρίτο βραβείο

H ποιοτική αναβάθμιση της παλιάς παραλίας και η δημιουργία μιας νέας ζώνης, η οποία -πέρα από τη λειτουργική επέκταση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιπατητικής ζώνης- θα φιλοξενήσει χώρους στάσης, ανάπαυσης, σημεία και εξέδρες θέασης καθώς και πλατό για πολιτιστικές δράσεις, αποτελεί τον κύριο στόχο των μελετητών της πρότασης που απέσπασε το τρίτο βραβείο. Πρόκειται για την πρόταση που υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Δημήτριο Στεφανάκη και Αθανάσιο Μουσμουλίδη και τον πολιτικό μηχανικό Δημήτριο Σκόρδα.

Η σχεδιαστική πρόταση αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο αποτελείται από την προέκταση της υφιστάμενης παραλίας στο ίδιο επίπεδο, ενώ το δεύτερο επίπεδο αποτελεί την επιπρόσθετη επέκταση σε χαμηλότερο επίπεδο, ώστε να δημιουργούνται δύο παράλληλες γραμμικές προεκτάσεις. Με τον τρόπο αυτό η επέκταση θα λειτουργεί τόσο ως περιπατητική και αθλητική ζώνη όσο και ως ζώνη στάσης, αναψυχής και θέασης. Στο τρίτο επίπεδο ανήκουν οι εξέδρες θέασης.

επιστροφή στην κορυφή