xrysopoulos 2020n

ΡΟΗ 24/7:

Το δρώμενο της επίκλησης της βροχής ζωντανεύει σήμερα στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής

vroxpalaiox

Εκδηλώσεις αναβίωσης των Αριστοτελείων, στο πλαίσιο του Kouzina 2024

Σήμερα στο Παλαιοχώρι, οι Μωμόγεροι από τη Βέροια και οι συντοπίτες του Zorba the Greek, χορεύουν γύρω από τις υπαίθριες πυροστιές όπου οι τηγανιτές πατάτες και τα τσιγαρίδια τσιρτσιρίζουν, την ίδια στιγμή που το αρχαιοελληνικό δρώμενο γαστρονομίας και πολιτισμού ξεκινά! Πρόκειται για τις εκδηλώσεις αναβίωσης των Αριστοτελείων που έχουν πραγματοποιούνται σήμερα Σάββατο στις 20.00 στην κεντρική πλατεία Παλαιοχωρίου, στο πλαίσιο του Kouzina 2024 του Δήμου Αριστοτέλη.

Από τους ελληνιστικούς χρόνους, που οι άνθρωποι τιμούσα τον Αριστοτέλη, μέχρι τους οθωμανικούς και τους σύγχρονους του Αλέξη Ζορμπά, η παλαιοχωρινή ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα από δρώμενα χορού και αφήγησης. "Ζωντανεύει", μέσα από τους χορούς των πολιτιστικών συλλόγων που συμμετέχουν, αναβιώνοντας μύθους του τόπου, αναμεμειγμένους με τη γαστρονομία, καθώς τα Τσιγαρίδια και Βαλανίσια πατάτα θα έχουν την τιμητική τους.

Συμμετέχουν:
- Πολιτιστικός και Φυσιολατρικός Όμιλος Παλαιοχωρίου “To Καστέλι”,
- Χορωδία Παλαιοχωρίου,
- Χορευτικό Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής Α.Ζορμπάς,
- Γυναικείος Όμιλος Παλαιοχωρίου,
- Σύλλογος Νεολαίας Παλαιοχωρίου,
- ΚΑΠΗ Παλαιοχωρίου.

mpanavas

Μια αναλυτική περιγραφή της ιστορίας και της καταβολής εθίμου που θα αναβιώσει:

Από την αρχαιότητα και για πάρα πολλούς αιώνες, πριν η επιστήμη ερμηνεύσει τα φυσικά φαινόμενα, οι άνθρωποι έκαναν δεήσεις στη φύση ή στους Θεούς για να επιτύχουν ευεργετικές επιδράσεις, όπως η βροχή σε περιόδους εκτεταμένης ανομβρίας.

Οι αρχαίοι Έλληνες έκαναν συχνά τέτοιες δεήσεις προς τον νεφεληγερέτη Δία φωνάζοντας, «Ύσον, ύσον, ώ φίλε Ζευ κατά της αρούρας των Αθηναίων και των πεδίων.», δηλαδή, «Βρέξε, βρέξε, αγαπημένε Δία στη γη και τις πεδιάδες των Αθηναίων». Στην Ιλιάδα επίσης στο στίχο Μ 25 γίνεται επίκληση στο Δία να βρέξει.
Οι αρχέγονες αυτές συνήθειες συναντώνται για αιώνες στην Ελλάδα και στον Πόντο. Στην Ελλάδα το λαϊκό δρώμενο ονομαζόταν περπερούνα, περπερίτσα, πιρπιρούνα, ενώ στον Πόντο κουσκουτέρα, κουσκουτούνα, κουσκουτούρα, κουσκουτάνα. Κοινή συνισταμένη όλων η επίκληση στα θεία για πρόκληση βροχής σε περιόδους ξηρασίας.
Το δρώμενο στην κυρίως Ελλάδα είχε μικρές παραλλαγές. Επέλεγαν κατά προτίμηση ένα ορφανό μικρό παιδί, το στόλιζαν με λουλούδια και ο αγερμός πήγαινε σε κάθε σπίτι, όπου οι νοικοκυρές κατάβρεχαν το κεφάλι του παιδιού με έναν κουβά νερό και φιλοδωρούσαν την πομπή.

Στον Πόντο συναντούμε το έθιμο σε πολλές περιοχές με τα ίδια πάνω κάτω χαρακτηριστικά. Οι Πόντιοι το έφεραν μαζί τους στην Ελλάδα – διατηρήθηκε μέχρι τη δεκαετία του ’60.

Στον Πόντο, κυρίως στην περιοχή της Χαλδίας, σε εποχές παρατεταμένης ανομβρίας, έκαναν θρησκευτικές λιτανείες και δεήσεις. Παράλληλα και κοντά σ΄ αυτές συνηθιζόταν και το έθιμο της κουσκουκούρας ή κουσκουτέρας ή κουσκουτάνας.

Τα παιδιά επισκέπτονταν τα σπίτια και οι νοικοκυρές κατάβρεχαν το ομοίωμα, καμιά φορά και τα παιδιά χάριν αστεϊσμού. Μετά φιλοδωρούσαν τα παιδιά με στραγάλια, αβγά, βούτυρο και άλλα καλούδια ότι είχε η καθεμιά τους.
Ακολούθως η πομπή πήγαινε στην εξοχή, κρεμούσε σ΄ ένα δέντρο την κουσκουτούρα και έτρωγαν όλοι μαζί τα φαγώσιμα. Στη συνέχεια αναζητούσαν ένα φίδι και αν τελικά το έβρισκαν, το σκότωναν και το έκαιγαν στην πλατεία του χωριού, σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας δίνει σε οικείο άρθρο του ο Δημοσθένης Οικονομίδης. Πίστευαν ότι με εξιλαστήριο θύμα το φίδι θα ακολουθούσε η ευεργετική βροχή. Σε άλλες περιοχές η πομπή κατέληγε σε ένα πηγάδι ή ποτάμι όπου βύθιζαν μέσα το ανδρείκελο και αυτόν που κρατούσε το κόσκινο. Αμέσως μετά έστηναν γλέντι τρώγοντας και πίνοντας.

Συνήθιζαν επιπροσθέτως τα παιδιά να μαζεύουν μικρές πλάκες, τόσες όσες ήταν τα χρόνια του καθενός, και πάνω σ΄ αυτές χάραζαν το μονόγραμμα του Ιησού Χριστού με έναν σταυρό. Έτσι πίστευαν ότι με την βοήθειά του θα προκληθεί η βροχή.

επιστροφή στην κορυφή
WATERCURE2